torsdag 22 september 2016

På tal om aktiebolag...

...så hade vi Företagande i skolan igår. Vi har under tidigare lektioner läst om olika företagsformer, till exempel enskild firma, aktiebolag och handelsbolag, och även om affärsplanens viktiga del i ett företag. Igår började vi med ekonomi, bokföring för att vara med specifik. Vi gick igenom debet, kredit, verifikationer, konton, balansräkning och påbörjade även momsredovisning. Väldigt kul tycker jag. Jag läste företagsekonomi på gymnasiet så allt vi pratade om igår har jag redan hört men det var bra att friska upp minnet. Det mesta hade jag bra koll på. Vissa tycker det är väldigt jobbigt med bokföring och har svårt att förstå debet - kredit men till min glädje är jag inte en av dem. Jag fattar det direkt, i alla fall på den här nivån som vi gjort hitintills. Så ska jag vara ärligt så längtar jag till nästa lektion med bokföring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar