tisdag 13 september 2016

Tisdag i Flyinge

I skrivande stund sitter jag i Flyinge och har precis slutat en teorilektion. Det var Ridlära som stod på schemat. Roligt och väldigt nyttigt. Idag pratade vi om hästens form och utbildningsskala. Alla ryttare känner till utbildninsskalan. Åtminstone bör alla ryttare göra det. Det är grunden för all ridning, så väl dressyr som hoppning och fälttävlan. Så här lyder utbildningsskalan:

1. Takt
2. Lösgjordhet
3.Kontakt/ stöd
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Alla dessa punkter samverkar med varandra och är beroende av varandra. Takten är grunden. Utan takt fungerar inte några andra delar heller. Till exempel kan du inte rida din häst med schwung om du inte har takt. Du kan inte heller rida på en lösgjord häst om du inte har takt.

Det är kul att läsa teorin och kunna använda den direkt i praktiken. Det är inte som ett mattetal till exempel. Alla har väl upplevt när man sitter på mattelektionen och räknar ut vad X blir i en ekvation och samtidigt tänker "när kommer jag ha användning av det här? Aldrig!". (Nu tycker jag i och för säg att allt man kan lära sig är viktigt och nyttigt och roligt, men alla tänker inte så.) Så känns det verkligen inte nu och jag hoppas att alla i min klass känner så. Ridlära är väldigt aktuellt för alla ryttare, och kanske allra viktigast för oss som ska utbilda den unga hästen.

Med det sagt ska jag i eftermiddag när jag rider mina hästar tänka extra mycket på utbildningsskala och jobba utifrån den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar